Endret: 30 mar 2020     Opprettet: 2 mar 2020

Fiberinstallasjon utsatt for å hindre spredning av korona

Pga de siste rådene fra helsemyndighetene om korona tar Obos og vi ansvar. Den planlagte monteringen utsettes derfor. Vi vil sørge for at du fortsatt har nett og TV og har forlenget avtalen med Telenor. At nettet vårt fungerer nå er jo ekstra viktig nå med tanke på at mange jobber hjemmefra. 

RiksTV har nå sendt ut melding til alle for aktivering av RiksTV brukerkonto. Denne bør aktiveres innen fristen på en uke. Dersom du ikke rekker fristen kan du lage brukerkonto på nettsiden til RiksTV (Min side). 

I informasjonen fra RiksTV står det at vi får Smartboks II. Dette er feil, vi får Smartboks III. Dette blir nå rettet opp (må programmeres så det kan ta noen dager). Informasjonen om at abonnementet varer i ett år gjelder dine personlige kjøp og ikke fellesavtalen vår (den har en varighet på 5 år). 

Obos byr også på kabling fra fibermodem til TV-boks, noe som er positivt fordi mange har TVen et stykke unna der modemet blir koblet opp (det blir koblet opp der kabelen kommer inn i leiligheten der det opprinnelige telefonuttaket er).

Vi kommer tilbake med mer informasjon om montering mm så snart vi vet mer. Følg med på nettsiden og ta kontakt med Ingunn om du har spørsmål.

Ta vare på deg selv i en spesiell tid. Tenger du hjelp til å handle eller annet gi beskjed til Styret. 


Her følger opprinnelig plan og informasjon som nå er utsatt: 

Obos OpenNet har startet utbyggingen i fellesarealene, og hver enkelt leilighet vil få innstallasjon av fibermodem fra 16. til 25. mars. Det er laget en plan med tidspunkt for oppkobling i hver leilighet som er hengt på din dør 5. mars.

Vi er avhengige av at folk er hjemme, deler ut nøklene sine til naboen eller til styreleder Ingunn Roald i 10A for at oppkoblingen skal bli ferdig til avtalt tid 1. april. Velger du det siste skriv navn, leilighetsnummer på en konvolutt så får du den enkelt tilbake via postkassen, eller kom oppom 10A, etter at innstalleringen er ferdig. 
 

Kontaktinformasjon til beboere

For at OBOS OpenNet skal kunne kommunisere godt med oss i installeringsperioden er de avhengig av å ha registrert navn, telefonnummer og e-post på de som bor i leilighetene. Gi info til Styret på hvem som bor i leiligheten din om det ikke er oppdatert eller om du leier ut (send e-post til ingunn.roald@online.no).


Følgende leveres i den nye avtalen

  • Internett
    Alle får en Internett-tjeneste med hastighet på opptil 1000/1000 Mbit/s levert fra fibermodemet som installeres i leiligheten. 
     
  • Trådløs ruter
    Den nye bredbåndshastigheten er høy, og det blir installert en trådløs «AC/Dual Band» ruter ved siden av dagens Canal Digital uttak. Du finner navnet på ditt nye trådløse nettverk samt passordet på undersiden av ruteren. For deg som allerede har et trådløst nettverk som du vil fortsette å benytte kan gjøre det. 
     
  • TV
    RiksPakken Basis inngår i den nye kollektive avtalen med tv-dekoder med opptaksmulighet (SMART-boks III) vil bli installert av montør. Ettersom dette er den nyeste softwaren vil RiksTV presisere følgende: 

    "Styret og RiksTV har blitt enige om å dele ut den nyeste Smart Boksen (Smart Boks III PVR) med opptaksfunksjon til alle beboerne i Grefsentoppen Boligsameie. Styret er informert om at dette fordrer at boksen blir kablet til nettverket med nettverkskabel. Dette skyldes en feil i dagens Software som gjør at opptak feiler om man kobler boksen til trådløst.Software-feilen vil bli rettet innen overskuelig tid.Smart Boks III er en raskere boks som også har fremtidig støtte for 4K og det er gjort forbedringer på fjernkontrollen"

    Du får 45 kanaler og kan ha TV 4 steder, i flere rom, på hytta i båten mm. Det vil bli lagt nettverkskabel fra fibermodemet til der du har TV i dag uten ekstra kostnad. 

    Når kundeforholdet er opprettet hos RiksTV (før 1. april) vil du få en velkomstmelding og tilgang til "Mine sider" der du kan se TV i nettleser eller app, oppgradere, bestille bokser mm. Se https://www.rikstv.no/tv-pakker/ for informasjon om tv-pakken. Legger du på 120 kroner i måneden får du RiksPakken med hele 65 kanaler og HBO inkludert, samt flere sportskanaler.   

  • Ekstra nettverksuttak om du ønsker det
    Det er 2.060 for hvert uttak inkl. mva. Har du trådløst nettverkskort i PCen din trenger du kanskje ikke ekstra punkt i det rommet (legge kabler til det rommet). Om det kan legges i eksisterende rør er det noe lavere pris (ca 1.500).

    Dette vil blir gjort etter at alle leilighetene er koblet opp.Ta kontakt med Nimbus som monterer for råd eller bestilling på 98904427 på hverdager mellom 08 -15. Du kan også sende e-post til booking.nimbus@nimbus.no


Hva koster de nye tjenestene?

Ny pris blir 468,- per måned (som inkluderer nett til 219,- og TV-pakke til 249,- per måned). I dag betaler vi 369,- per mnd over felleskostnadene for nett og TV. Telenor har økt sine priser fra nyttår med 50,- til 419,-. Du trenger ikke si opp din individuelle avtale dersom du har kjøpt deg opp på høyere hastighet. 
 

Mange får lavere kostnader nå

74% av beboerne i dag har kjøpt raskere nett. Har du kjøpt hastighet 150 betaler du 369,- ekstra per måned. Her blir besparelsen 320,- per mnd. Noen få vil betale 49,- mer i mnd, mens 74% vil altså få lavere kostnader. 


Retur av dagens utstyr

TV-boks og modem som boligselskapet har benyttet i avtaleperioden skal returneres til Telenor senest én måned etter avtalen er opphørt. Alle beboere vil motta en returslipp per post (kanskje har du fått denne). Porto er allerede betalt. Du trenger kun å pakke inn utstyret forsvarlig og levere pakken på postkontor/post i butikk.

Trenger du hjelp til å levere utstyret kom oppom 10 A (Ingunn) så tar hun det med til postkontoret for deg. Du trenger ikke pakke inn utstyret på forhånd (det tas enkelt på postkontoret), men ta med returlappen.

TV-boks(er) som beboere har kjøpt individuelt trenger ikke å leveres tilbake, men dersom du ikke ønsker å beholde dette kan det sendes sammen med annet utstyr som skal leveres tilbake, eller du kan selge det på for eksempel Finn.no.

Hvis du har spørsmål til oppsigelsen kan du ta kontakt med Telenor på telefon 815 55 520.


Har du spørsmål, ønsker råd eller vil bytte dag for montering?

Ta kontakt med Obos OpenNet på 21 01 61 50 om du har spørsmål til tjenestene. Eller ring Nimbus som monterer på 98904427 på hverdager mellom 08 -15. Du kan også sende e-post til booking.nimbus@nimbus.no

Vi håper på et godt samarbeid og ser frem til et mye raskere internett og en fleksibel TV-løsning. 

Mvh Styret